29 November 2011

kita dan ibu...


selamat pagi semua... la kenapa?? semua ngantuk lagi ye? pegi basuh muka cepat... dah pukul 11.18 pagi...
are you ready?? ok hari ni saya nak share pasal kita dan ibu...bace dgn sabar ye.. sbb entry ni panjang sangat...

ketika berusia setahun, ibu suapkan makanan & mandikan kita. cara kita ucapkan terima kasih kpdnya hanyalah dgn menangis spnjg malam...
apabila berusia 2 tahun, ibu mengajar kita bermain. kita ucapkan terima kasih dgn lari sambil ketawa terkekeh-kekeh apbila dipanggil...
mnjelang usia 3 tahun, ibu sediakan mknn untuk kita. kita ucapkan terima kasih dgn menumpahkan mknn ke atas lantai...
ketika berusia 4 tahun, ibu membelikan sekotak pensel warna. cara kita mengucapkan terima kasih dgn mnconteng dinding...
berusia 5 tahun, ibu membelikan sepasang baju baru. kita ucapkan terima kasih dgn menggolek2 dlm lopak kotor...
setelah berusia 6 tahun, ibu memimpin tgn kita ke sekolah. kita ucapkan terima kasih dgn menjerit: tak nak! tak nak!!
        berusia 7 tahun, ibu membelikan sebiji bola. cara kita ucapkan terima kasih ialah pecahkan cermin tingkap jiran...
menjelang usia 8 tahun, ibu belikan aiskrim. kita ucapkan terima kasih dgn mengotorkan pakaian ibu...
ketika berusia 9 tahun, ibu menghantar ke sekolah. kita ucapkan terima kasih dgn ponteng kelas...
berusia 10 tahun, ibu habiskan masa sehari suntuk menemankan kita ke mana shj. kita ucapkan terima kasih dgn tak bertegur sapa dgnnya...
apabila berusia 12 tahun, ibu menyuruh kita buat kerja rumah. kita ucapkan terima kasih dgn menonton televisyen...
 menjelang usia 13 tahun, ibu suruh kita pakai pakaian yg menutup aurat. kita ucapkan terima kasih kpdnya dg memberitahu bahawa pakaian itu tak sesuai zaman skrg...
ketika berusia 14 tahun, ibu terpaksa mengikat perut untuk membayar wang persekolahan. kita ucapkan terima kasih kpdnya dgn tidak menulis surat kpdnya...
berusia 15 tahun, ibu pulang dari kerja & rindukan pelukan & ciuman. kita ucapkan terima kasih dgn mengunci pintu bilik...
menjelang 18 tahun, ibu menangis gembira apabila mendapat tahu kita diterima masuk ke IPTA. kita mengucapkan terima kasihkpdnya dgn bersuka ria bersama rakan2...
ketika berusia 19 tahun, ibu bersusah payah membayar yuran pengajian, menghantar ke kampus, mengheret beg besar ke asrama. kita hanya ucapkan selamat jalan kpd ibu di luar asrama krn malu dgn kawan2...
berusia 20 tahun, ibu bertanya sama ada kita ada teman istimewa. kita kata "itu bukan urusan ibu".
menjelang usia 21 tahun, ibu cuba memberikan pndgn mngenai kerjaya. kita kata "saya tidak mahu jadi seperti ibu"...
 apabila berusia 23 tahun, ibu belikan perabot untuk rumah bujang kita. di belakang ibu kita kata kepada kawan2.. "perabot pilihan ibu aku tak cantik"...
mejelang usia 24 tahun, ibu bertemu dgn bakal menantunya & bertanyakan mengenai rancangan masa dpn. kita menjeling & merungut "ibu.. tolonglah!!!"
ketika berusia 25 tahun, ibu bersusah payah menanggung perbelanjaan majlis perkahwinan kita. ibumenangis & memberitahu betapa dia sgt sygkan kita.tetapi kita ucapkan terima kasih dgn berpindah jauh...
 pada usia 30 tahun, ibu menelefon mengingatkan kita mengenai kenduri kendara di kampung kita. kita kata "kami sibuk, takde masa nak dtg"...
apabila berusia 40 tahun, ibu jatuh sakit & meminta kita menjaganya. kita bercerita mengenai kesibukan dan kisah2 ibu bapa yg menjadi beban kpd anak2..
dan kemudian satu hari kita mendpt berita ibu meninggal dunia!! khabar itu bagaikan petir!! dlm lelehan air mata barulah perbuatan kita terhadap ibu kita menerpa satu persatu...

kesimpulannya, sayangilah ibu bapa kita.. jgn kita jadi seperti 'kita' diatas tu...
i love you mother!!

~dah abis dah~
*renung2kan sampai termenung ye!!






0 conteng-conteng: