27 December 2011

perkara yang boleh melemahkan dan mengukuhkan ingatan


apa khabar korang semua? harap korang semua sihat ye... maklumlah lagi berapa hari je kan nak sekolah... so, korang kenalah jaga kesihatan diri.... jgn asyik main hujan je.. (doktor dah membebel..)

ok... saya rasa korang dah nampak tajuk kat atas tu... panjang tak?panjang kan?memandangkan sekolah dah nak bukak, hari ni saya nak sharekan sesuatu yg saya rasa penting bagi yg bergelar murid2, pelajar, pupils, students dan lain2 istilah yg sama waktu dgnnya... harap info ini dapat membantu... kredit untuk majalah wehdah volume 2..

 Perkara yg boleh melemahkan daya ingatan
      melihat perkara2 yg diharamkan
     membuang air kecil semasa menggosok gigi atau di dalam tempat mandi
     terlibat dalam cinta monyet
     minum minuman yg mengandungi semut
     tidak mengamalkan pembacaan Al- Quran
     mengadu domba dan mengumpat
     sentiasa berada dalam keluh kesah dan dukacita

 Amalan yg dapat membantu mengukuhkan daya ingatan dan kecerdasan akal
     tinggalkan perbuatan suka bercakap perkara yg sia2
     sentiasa bersugi khususnya diwaktu berwudhuk untuk bersolat dan selepas bangun tidur
     sentiasa bergaul dgn orang2 soleh dan alim
     memperbanyakkan puasa sunat khususnya pada hari khamis dan isnin
     sentiasa berdoa dan membaca Al-Quran

sebelum saya mengakhiri entry hari ni, jom sama2 kita renungkan kata2 imam Al- Ghazali....

sesiapa yg mempunyai ilmu lalu memanfaatkannya dan memberi
manfaat pada orang lain samalah seperti mentari yg menerangi dirinya 
dan orang lain...
sedangkan ia (mentari) itu terus bersinar...

~dah abis dah~




6 conteng-conteng:

Niena Sofea said...

Salam kenal ..

Niena singgah sini ye ..

Niena sudah follow ..

Jemput singgah & komen blog Niena ye ..

(Klik iklan churp2 & nuffnang Niena ye)

Jom daftar churpchurp d'blog Niena .. Untung dengan hanya 1 klik .. Churp2 lebih laju daripada nuffnang ..

puteri nur afiqah said...

@Niena Sofea
ok kak niena... thanks sbb follow saya ^_^.. saya dh follow akak...

suecomey..: said...

nice sharing:)

puteri nur afiqah said...

@suecomey..:
thanks ^_^

buzz_ziela said...

wahh..terima kasih.. kna slalu amalkan nie bgi senang ingt :D

puteri nur afiqah said...

@buzz_ziela
sama2.... ^_^