13 March 2012

susah tidur???

good morning semua.... apa khabar??? hope semua yg sdg membaca ni sihat2 belaka.....

pernah tak korang semua mengalami situasi seperti di bawah ini:

korang rasa tersangat2 lah mengantuk tapi masalahnya korang tak boleh nak tidur..
bila korang bangun esok pagi, korang pun mendapati mata korang dah jadi mata panda..

mesti pernah kan??? kalau korang mengalami situasi macam ni, itu bermakna yang korang ni menghadapi masalah sukar untuk tidur.... nak tau tak apa punca2 korang sukar tidur dan cara2 untuk mengatasi 'penyakit' ini?? jom, baca kat bawah ni....

Punca- punca masalah sukar tidur??
sentiasa rasa risau
hidup di dalam pekerjaan
perasaan cemburu terhadap orang lain
perasaan irihati
perasaan bersalah dan perasaan benci membuak- buak
terlalu memikirkan perancangan masa depan
kemalasan
takutkan kematian

more info, baca kat sini

Cara- cara untuk mengatasi masalah sukar tidur??
kerap tidur awal
tenangkan jiwa dan banyakkan berehat pada waktu malam
elakkan menonton tv dalam bilik tidur
suasana bilik haruslah gelap dan menenangkan
jauhi bunyi-bunyian yg menyukarkan kita untuk tidur
banyakkan bersenam
kurangkan minuman berkafien dan elakkan minuman beralkohol
jauhkan haiwan peliharaan dari tempat tidur
elakkan tidur siang
mandi untuk kesegaran badan
amal herba dan bukan ubat tidur
IMPORTANT!!!!!
baca doa sebelum tidur..... jangan lupa ambil wudu' sebelum tidur..

kat bawah ni pula doa kalau korang sukar tidur.....

kredit: sini 
           majalah klik

hope dgn tips2 yg dah diberikan ni, tidur korang akan menjadi lebih mudah.....


~dah abis dah~




7 conteng-conteng:

BeBear said...

ini namana penyakit insomnia...

puteri nur afiqah said...

@BeBear
hihi.. betul2 ^_^

nur anis said...

kalau akak pulak, tak nak tidur..tapi selalu tertidur awal..:)

puteri nur afiqah said...

@nur anis
hihihi

Aszeana Abu Samah said...

a

Aszeana Abu Samah said...

sory x smpt nk taip hbs dah tsend,sy pn susah tdur..sjak pts cnta,trus jd mcm ni..

puteri nur afiqah said...

@Aszeana Abu Samah
hihi.. takpe2..
biasalah tu... klau boleh jgn tension2 sgt yerk!!!