04 June 2012

ketawa= kebaikan dan keburukan

hari ni saya nak share pasal kelebihan dan keburukan ketawa....jom kita tengok dulu kelebihan ketawa....

KELEBIHAN KETAWA.....
hilangkan rasa sakit
semasa ketawa, jaringan saraf di otak memberikan rangsangan kimia pada otak dan bahagian2 lain pada badan dan seterusnya memberikan kesan sensitif pada tubuh...
meningkatkan daya tahan tubuh
tertawa juga memulihkan kesihatan. apabila dilakukan sekali dalam sehari dapat menjauhkan kita daripada penyakit.
mencegah pentengkaran 
membuat orang lebih kreatif dan inovatif
tertawa boleh membuatkan orang bersemangat dan berada dalam keadaan mood yang baik. kegembiraan dapat mempengaruhi kerja otak seseorang hingga mampu mengatasi masalah yang memerlukan daya fikir dan inovasi. orang yang gembira dapata menerima informasi dengan lebih baik dan lebih kreatif dalam bekerja...
 meningkatkan minat belajar
humor mampu digunakan sebagai alat untuk meningkatkan minat belajar
 vitamin anti tekanan
humor dalam psikoterapi berguna untuk mengatais kecemasan dan kemarahan, memperkuatkan keperibadian dan meningkatkan motivasi. ketawa juga merupakan senjata paling ampuh untuk mengurangkan tekanan..
sumber: fokus SPM bil 91

namun, ketawa secara berlebihan jugak mempunyai banyak keburukan.. antaranya....

KEBURUKAN KETAWA....
membawa kepada beku dan hati mati
mengurangkan rasa takut kepada Allah, maka kuranglah taatnya
melalaikan daripada mengingati mati
sumber: sini

so, kesimpulannya kat sini.. kita boleh ketawa tapi jangan berlebihan.... sabda rasulullah....


sebaiknya, kita ketawalah mengikut cara rasulullah....



~dah abis dah~
p/s: tengah pening memikirkan folio sivik yang tak siap2 lagi...
ada sesiapa boleh tolong bagi tau definisi khidmat masyarakat
dan contoh khidmat masyarakat selain bergotong royong??




6 conteng-conteng:

Wanieys said...

ketawalah dengan sopan hikhikhik

Misz Mieza said...

Nice info! =)

Antara lain contoh khidmat masyarakat :-

1. Menjadi sukarelawan di rumah anak2 yatim atau rumah orang2 tua.

2. Mengadakan aktiviti kemasyarakatan seperti program anak angkat. Di samping boleh mengeratkan silaturahim boleh juga kita berbakti kepada mereka terutama warga2 emas & kurang berkemampuan.

3. Mengadakan kempen derma untuk badan2 kebajikan khas seperti orang2 kurang upaya dll.

4. Membuka gerai atau booth jualan & pendapatan hasil jualan boleh didermakan kepada mereka yang memerlukan.

puteri nur afiqah said...

@Wanieys
yup... hihi

puteri nur afiqah said...

@Misz Mieza
thanks byk2...

Lily Puteh said...

lpas ni gelak mcm ni "hikhik (smbil tutup mulut) :p

puteri nur afiqah said...

@Lily Puteh
hikhik...