23 October 2012

story about love...

dgn tangan terketar2nya.... akhirnya... hooray!! berjaya jugak saya mendaratkan tgn kat atas keyboard ni... huwaa.... kalau diikutkan hati nak je saya peluk keyboard ni puas2... maklumlah dah lama tak pegang laptop kan?? kalaulah korang boleh tengok saya menaip sekarang ni, mesti korang akan mengomel2 dlm hati, " ish, apesal lah lambat sgt budak ni menaip! kura2 pun lagi laju lah!!" seriously saya katakan yg saya terasa sgt janggal menaip sekarang ni... ayat ni pun maybe dah tonggang langgang kot... huhu..

okey, rasanya mcm dah panjang sgt je muqaddimah tu... okey, let's begin with our story.. this story is about love... hmmm, not love actually... kasih sayang mungkin lbih tepat... okey ready?? 3.2.1. action!!!

uppss, lupa pulak... cerita ni hanyalah hasil karya insan lain yg dicopy-type untuk dikongsi dgn korang semua...

pada suatu pagi di satu sekolah menengah seorang pelajar brtanya kpd gurunya yg sedang mengajar tntg kasih dan sayang secara am. dialog diantara pelajar dan guru tersebut brbunyi begini:

pelajar: cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yg terbaik sbg org yg paling kita sayang? macam mana pulak kasih sayang tu nak berkekalan?

cikgu: oh, awak nak tau ke? hmm, baiklah, sekarang kamu buat je apa yg saya suruh.. mungkin kamu akan dpt apa jawapannya

pelajar: baiklah,apa yg harus saya buat?

cikgu: kamu pergi ke padang sekolah yg berada di luar sekolah sekarang juga. kamu berjalan di atas rumput di situ sambil mmndg rumput di dpn kamu. pilih yg mana paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. dan kamu petiklah rumput yg paling cantik yg berada di dpn kamu dan bawa balik ke kelas

pelajar: ok, saya pergi sekarang

apabila pelajar tersebut balik semula ke kelas, tiada pun rumput yg berada di tangannya. maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut

cikgu: mana rumput yg cikgu suruh petik?

pelajar: oh tadi saya berjalan di atas rumput smbil memandang rumput yg berada di situ. saya carilah rumput yg paling cantik. memang ada byk tapi cikgu kata petik yg paling cantik tnpa menoleh ke belakang lagi. tapi, smpai di hujung padang, saya tak jumpa pun yg paling cantik. mungkin ada di antara yg di belakang saya sebelum itu tapi dah cikgu ckp tak boleh toleh belakang, jadi tiadalah rumput yg saya dpt petik

cikgu: ya, itulah jawapannya. maknanya, apabila kita telah berjumpa dgn seseorang yg kita syg, jgnlah kita hndk mencari org yg lebih baik drpd itu. kita patut hrgai org yg berada di dpn kita sebaik2nya.. jgnlah kita menoleh ke belakang lagi kerana yg telah berlaku tetap dah berlaku, an semoga ia tak lagi berulang. jika kita berselisih faham dgnnya, kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan trsbut walaupun byk yg menggugat. dan ingatlah org yg kita syg itulah kita jumpa pling cantik dan paling baik pd mulanya walaupun byk lagi yg lebih cntik dan baik sprti rumput tadi.. kecualilah jika hubungan trsbut tidak boleh dselamatkan lagi maka barulah kita mulakan sekali lagi.. maka sayangilah org di dpn kita dgn tulus dan ikhlas...

so, konklusionnya kat sini, sayangilah dan hargailah ibu bapa atau sahabat atau orang2 yg kita sayangi dgn sebaik mungkin sebelum meraka pergi tinggalkan kita buat selamanya.. waktu tu, mnangis air mata darah sekalipun tak kan berguna...


" Tidak ada seorang pun diantara kalian yang dipandang beriman 
sebelum ia menyayangi saudaranya sesama muslim seperti
ia menyayangi dirinya sendiri"

(riwayat bukhari)


0 conteng-conteng: