13 November 2012

let's transform ourself to??

mesti korang tertanya2 kan entry saya hari ni pasal apa yerk?? transformers?? ish! taklah... ekceli hari ni saya nak cakap *taip sebenarnya* pasal

-----> B.E.R.U.B.A.H. <-----

mengikut kamus komprehensif bahasa melayu yang ada kat rumah saya, berubah ni maksudnya:
berbeza atau bertukar keadaan yang asal
menjadi berganti


berubah yang ingin saya katakan di sini ialah kita menukar sifat kita daripada buruk kepada yang baik dan daripada yang baik kepada yang lebih baik... atau dalam erti kata lainnya.... 'hijrah'.. dapat anak2 muridku sekalian ? bagus! *ada gaya2 cikgu tak*


'nak jadi jahat senang je.. semudah ABC.. sekelip mata je dah jadi jahat. tapi bila nakjadi baik, bertalu2 ujian datang melanda...'

Allah berfirman:
"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah)."
al baqarah: 214

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
al ankabut: 2

bila nak berubah, mesti akan datang ujian bertalu2 kan? itu tandanya Allah nak uji iman kita.. kalau kita sabar dan tabah, insyaallah kita akan termasuk dalam golongan orang2 yg beriman andkalau nak berubah, tak perlu berubah secara drastik.. berubahlah secara sikit2 yang penting istiqamah.. 

so the conclusion is let's transform ourself to be a better person!! jangan transform diri anda jadi transform sudah ye!!




p/s: homework berkata--> 'hei awak, dah2 lah menghadap laptop tu... cepatlah buat homework ni....'
okey, i'm coming.... *try to transform myself to be a hardworking girl... chaiyok2 put3*

sorry for many typing errors or broken english in this entry~


~dah abis dah~

     

2 conteng-conteng:

BeBear said...

x de yg broken sgt pon. tgk lah blog kte .... ade entri baru .... salam maal hijrah. marilah berubah drpd yg baik ke yg lebih baik.

puteri nur afiqah said...

@BeBear
salam maal hijrah jugak..