07 December 2012

this is life (part 1)

moshi2 semua... and salam Jumaat..

seperti yang dijanjikan dalam entry ini... saya akan menaip  satu lagi entry pada pukul 12:00 tengahhari kan ? okey, here comes the next entry...

entry ini tiada kaitan dengan yang hidup mahupun yang telah meninggal dunia.. *ehh, macam serius je bunyinya*

click untuk pembesaran hiperbola 

#not the real facebook okey ? thanks to snipping tool and photoscape for your help.. 
credit to facebook dot com

ingat ye kawan2, jangan tiru aksi ini di rumah 

tengok Bedah Cun tu, asyik nak merungut je.. duit seposen hilang pun nak tulis dalam facebook.. ish2,  kalau facebook tu bernyawa, dah lama dia marah  cik Bedah cun tu kan ?

kita sebagai manusia seharusnya tak patut merungut bila ditimpa masalah. *note to myself*.. well, this is life.. kalau hidup kita ni sentiasa hepi je takde masalah, bukan kehidupan lah tu namanya.. betul tak *angkatkening*


 Allah tidak memberati seseorang melainkan dengan kesanggupannya....

~surah Al- Baqarah , 2: 286~

Allah menguji kita semua ada sebab tau tak? nak tau? okey, jom tengok kat bawah ni..

MENGAPA MANUSIA DIUJI OLEH ALLAH ? 

 untuk mencapai pengabdian hakiki kepada Allah
 ujian yang menimpa umat Islam secara khusus adalah untuk mematangkan mereka dalam kehidupan di muka bumi ini
 bertujuan untuk memperolehi pahala serta memartabatkan kedudukan mereka di sisi Allah
 ia memberi peluang kepada manusia untuk memikirkan akan segala kesalahan yang dilakukan pada diri sendiri dan orang lain di masa lampau
 satu pengajaran untuk kembali bertauhidkan kepada Allah
 menghilangkan rasa ego dalam diri dan menyediakan jalan untuk mendekati Allah
 ujian ditimpakan ke atas manusia adalah untuk menyedarkan mereka akan kelebihan yang ada pada diri mereka setelah diuji
 berperanan mendidik manusia untuk menjadi matang dan mantap dalam segenap aspek kehidupan
 mengenal kawan sebenar atau kawan yang berkepentingan 
 mampu untuk mengingatkan manusia akan segala kesalahan sebagai persiapan bertaubat kepada Allah
 menyingkap hakikat sebenar dunia yang menjanjikan pelbagai tipu daya
 mengingatkan manusia akan kelebihan nikmat kesihatan dan kurniaan Allah
 menjanjikan kerinduan manusia untukmemasuki syurga Allah

so, lepas ni kalau kita ditimpa ujian, jangan merungut sebaiknya banyakkan bersabar... 

#published on 1: 21 tengahhari...


~dah abis dah~
nantikan sambungan entri ni Jumaat minggu depan ye !



6 conteng-conteng:

hananhadila said...

wah , insyaAllah lepas ni hanan tak nak merungut lagi daa

ain soofiyah said...

aplah sgt ujian kite berbanding Rasulullah.. Tapi slame rasulullah diuji baginda tak ernah ckap "aku tensionlah, aku pnat'.. Tapi kite?=D

batrisyia hannah said...

entri yang sangat sarat dengan info and ilmu2 yang berguna . congrats dear ! :)

Puteri Afiqah said...

@hananhadila
amin.. saya pun lps ni tak nak merungut dh :)

Puteri Afiqah said...

@ain soofiyah
agree ! betul2 :)

Puteri Afiqah said...

@batrisyia hannah
makasih :)