04 May 2013

exam ! exam !

moshi2 semua..

Mesti ada antara korang yang tertanya- tanya macam mana saya boleh menaip entri ni kan ? Ekceli entri ni dah lama ditaip cuma baru dipublish hari ni.. Magik kan ? Hoho.. Zaman dah berubah.. dunia dah maju...


Kenapa tajuk entri hari ni tentang exam ? Tak suka lah exam ! Benci2 !*luahan hati pelajar yang membenci exam*

Erm... Ekceli saya pon benci nak cakap pasal exam ni.. tapi disebabkan hari Isnin ni saya nak exam, maka dengan ini saya tegaskan bahawa saya terpaksa bercakap pasal exam ni.. err, bukan bercakap tapi menulis =_=

Hari ni saya nak bagi tips untuk korang2 yang bakal exam macam saya ni.. Tapi, kalau bukan korang yang nak exam, tips ni boleh digunakan untuk anak2, ibu2, bapa2, makcik2 dan sepupu sepapat korang.. hihi.. Ekceli, tips ni bukannya dari saya.. Saya ni belum cukup hebat macam Dr Fadzilah Kamsah untuk bagi tips.... Tips ni copy paste je.. Boleh kan ? *Sharing is caring, caring is loving, loving is sweet,sweet is..... err, sambunglah sendiri*


Tips menghadapi peperangan pen dan kertas

Malam sebelum peperiksaan
 Lakukan solat taubat, hajat dan witir
 Sediakan semua bekalan untuk peperiksaan
 Amalkan meminum air masak
 Jangan menonton televisyen sebelum tidur
 Tidur awal dan kunci jam loceng supaya dapat bangun awal
 Berdoa kepada Allah dan sentiasa berfikiran positif

Di pagi peperiksaan
 Bangun pagi dengan memotivasikan diri untuk berjaya
 Mandi dengan air panas agar badan segar (basuh hujung kaki dulu barulah ke atas)
 Solat sunat 2 rakaat sebelum subuh
 Sarapan pagi terlebih dahulu
 Memakai wangian yang sederhana bau, minyak rambut dan sebagainya
 Bersalam dengan ibu-bapa sebelum pergi
 Keluar dengan langkah kaki kiri dahulu dengan membaca doa
 Pergi awal ke tempat peperiksaan

Semasa peperiksaan
 Masuk Dewan dgn Bismilah, senyum, beri salam & masuk kaki kanan dulu
 Baca doa penerang hati termasuk Al Insyirah
 Bila bingung, istighfar & selawat byk2
 Habis jwb, lakukan doa kesyukuran 
 Elak bincang dgn kwn lepas exam. Terus bersedia utk subjek esok pula

Credit : here and here

Jangan terlalu mengejar A, nescaya kamu tidak dapat ilmuNyaTapi kejarlah ilmuNya, nescaya kamu akan dapat A..


Doakan kejayaan saya tau ! :)



~dah abis dah~





9 conteng-conteng:

Nour Adieb said...

good luck!

Filzah Azzahra said...

goodluck yaww. kita pun ada exam jugak. tp start hari selasa

tenku butang said...

moshi-moshi.. =)
hai yunk.. salam kenal yea..

done follow sini.. jom follow blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Puteri Afiqah said...

Nour Adieb thanks :)
Filzah Azzahra thanks:) all the best jugak ! (:

Puteri Afiqah said...

tenku butang moshi2 :)
salam kenal jugak..
thanks follow sini ^^

Balqis Azzahra Shamsul Anuar said...

terima kasih selalu singgah blog saya. Blog awak pun comel. Saya suka baca post yang awak tulis.

Puteri Afiqah said...

Balqis Azzahra Shamsul Anuar sama2..hihi:) thanks

AiSyA LiEzA said...

smga mdapat keputusan y cmrlang ^__^

Puteri Afiqah said...

AiSyA LiEzA insyaAllah.. amin :) thanks yer ^^