19 March 2016

Expectation .



Malam malam buta tetiba mood update datang. mungkin sebab esok dah nak balik hostel balik. haha. melankolik sungguh. 

..............

Seorang doktor bergegas masuk ke ruangan bedah. tanpa semena mena, seorang lelaki, ayah kepada pesakit yang bakal dibedah datang menghampiri. " kenapa lama sangat baru doktor sampai. doktor tahu tak, nyawa anak saya dalam bahaya kalau pembedahan ni lambat dijalankan " herdik si ayah. 
herdikan tersebut dibalas dengan senyuman, lantas doktor tersebut menjawab, dengan penuh sabar, "maaf. saya takde kat hospital tadi. waktu pihak hospital telefon saya tadi, saya cepat cepat datang ke sini." doktor tersebut terus berlalu, masuk ke dalam ruang bedah.

Setelah beberapa jam, doktor tersebut keluar dari ruang bedah dengan senyuman dan menemui si ayah. "Alhamdulillah, anak encik selamat, dan keadaan anak encik stabil." Tanpa menunggu jawapan si ayah, doktor tersebut menyambung, "kalau encik perlukan apa apa, encik boleh jumpa jururawat saya." lalu doktor tersebut pergi meninggalkan si ayah yang masih terpinga pinga.

Si ayah, dengan rasa yang tidak puas hati, bertanya kepada jururawat dengan nada yang cukup tinggi, jelas menzahirkan kemarahan. "kenapa doktor tu sombong sangat ha. dia sepatutnya memberikan penjelasan tentang keadaan anak saya." dengan air mata berlinangan, jururawat tersebut menjelaskan "anak doktor tersebut baru sahaja meninggal semasa, dia sedang mengebumikan anaknya sewaktu kami menelefonnya tadi. sekarang anda sedang gembira kerana anak anda sudah selamat, sedangkan dia sedang bersedih atas kematian anaknya ."

Si ayah terdiam.

................ 


Sangka baik tu penting, kawan. belajar. belajarlah untuk selalu bersangka baik dengan orang sekeliling. sebab sangka baik tu cara terbaik untuk hidup.

contohlah kita tanam pokok, pastu dalam hati kita asyik fikir, 'ala pokok ni takkan hidup' 'takyah tunggu lama, esok pun dah mati'. agak agak pokok tu nak hidup tak. heh. takkan. trust me.

hari tu ada baca satu buku, and i found this word dalam buku tu
' Sangka baik yang salah itu lebih baik daripada sangka buruk yang betul.'

see. sangka baik wins, even sangka baik at a certain time yang salah. nampak tak betapa besarnya sangka baik tu.

manusia yang baik, yang dalam hati penuh dengan sangka baik, campak je kat mana mana, ke lautan hindi yang ombak bila bila masa je boleh datang telan hatta ke gurun sahara yang panas terik boleh mati sebab takde air, he will still be able to survive. manusia yang baik, yang penuh sangka baik, dia akan selalu nampak benda benda yang baik. fikir yang baik. cakap yang baik. tapi beza dengan orang yang tak baik. apa yang dia akan nampak, semuanya yang buruk, yang jahat, yang jelek, yang busuk. sebab apa? kita melihat dengan mata hati dan orang yang baik akan pandang sesuatu dengan mata hati yang bersih.

sangka baik, especially dengan Allah. try to accept semua yang Allah bagi dengan penuh sangka baik. Allah campak ujian banyak banyak tanda Allah sayang kat kita. rindu seinfinitan nak dengar kita menangis manja, nak tengok kita sujud panjang lama lama. In every situation yang kita lalui, berjayanya kita dalam exam, susahnya kita nak buat kerja add math, sangka baiklah dengan Allah.

Sebab Allah itu adalah atas sangkaan hamba hambaNya.
And indeed Allah is the best planner. :)


Do pray for me. My peperiksaan awal tahun. My espiem.
All the trials and hardships that i'll be facing for my entire life.
Moga Allah permudahkan dan moga dapat tempuh dengan penuh sangka baik.

200316
1252 hours.
Rumahku syurgaku.






1 conteng-conteng:

May said...

May everything goes well...God do lots of wonders as long we cling on him...Have a great day ahead!

You may also drop by here at:

http://camellahousesincdo.blogspot.com/
http://availablerealestateproperties.blogspot.com/
http://onlinejournalofmine.blogspot.com/