17 February 2013

saya, awak dan kawan :)

moshi2 semua :)

betul2 :)

Cuti raya cina dah habis.. Bunyi mercun pun dah tak kedengaran.. Maknanya tamatlah  episod online + bermalas-malasan + membela lemak dalam perut.. Huhu.. Dan lepas ni, bermulalah episod study sampai pecah otak + merungut bersungut sungut tentang PBS.. Yeah ! I love you so much.. 

Okey, ini bukan entri luahan perasaan  'tak nak balik asrama', tapi ni entri permainan... ini bukan permainan 'running man' *yeah, running man memang best*, tapi ni entri permainan psikometrik..  ingat tak hari tu kita ada main pasal buah- buahan ? *klik untuk pergi ke masa lampau* Ha, game macamtu la..  tapi tajuk kita hari ni ialah 

 Saya, awak dan kawan :)

Dah ready ? Okey, sediakan kertas dan sebatang pensil.. Mechanical pencil are not allowed yer.. Pensel 2B je boleh.. *err.. macam nak jawab exam la pulak*.. Tak perlu sebenarnya...

Pada suatu hari, kamu telah tersesat jalan di dalam hutan. Kamu cuba mencari jalan keluar tetapi gagal. Semasa dalam keadaan yang tidak tentu arah, tiba- tiba seekor arnab muncul. Arnab itu melompat- lompat lalu membawa kamu ke suatu tempat yang sangat indah. Apakah perkara pertama yang kamu ingin lihat di tempat itu ?
 Orang tua yang mesra
 Peniaga yang berniaga di dalam pasar
 Kanak- kanak yang bermain di halaman rumah
 Gadis yang membasuh baju di tepi sungai sambil menyanyi

Okey, dah pilih jawapan ? Pilih elok- elok sebab pilihan korang akan menggambarkan peribadi korang sebagai seorang sahabat ... Jujur yer.. Okey, dah ? Jom tengok jawapan....
-
-
-
-
-
Sekiranya jawapan korang.... 
 Kamu bebas bergaul dengan kawan. Kamu tidak memilih kawan serta tidak secara sengaja mahu bergaul dengan kawan yang kaya. Kamu pentingkan prinsip bergaul secara sukarela

 Kamu berusaha menjadi aktif dalam pergaulan dengan ramai kawan. Kamu dapat ramai kawan yang boleh membantu kamu di mana mana sahaja

 Kamu bertindak secara berseorangan. Tidak mengambil berat tentang pergaulan dengan kawan- kawan. Kamu seorang jaguh yang tidak mahu campur tangan dalam hal orang lain dan sebalikya. Kawan kamu tidak ramai.

 Kamu mementingkan kelebihan dan kebaikan kawan- kawan. Apabila kamu mendapat seorang kawan yang baik, kamuakan cuba rapatkan hubungan dengannya. Jika kamu tidak suka pada kawan itu, kamu tidak mahu tengok mukanya...

Hurm.. sama tak jawapan korang tu dengan diri korang  ? Yeah, ada yang tak sama kan ? Apepon, jangan percaya petak- petak, bulat- bulat atau bujur- bujur dengan jawapan tu tau ... Jangan lupa share jawapan korang kat kotak komen tu yerk....

 
Lastly, sebelum saya menamatkan entri ni, korang doakan saya berjaya yerk.. Saya berazam nak belajar rajin- rajin.. Tak nak malas- malas, tak nak main- main dah.. Saya serious ! Fuhhh .. *big sigh*.... Yeah! Fighting ! Chaiyok !


Biarlah apa orang nak kata.. yang penting saya yakin saya boleh  ! Yeah ! Harap azam ni bukan hangat- hangat tahi kucing.. huhu... Bla nak balik asrama ni.. * semangat berkobra- kobra secara tiba- tiba*

p/s: lepas ni sebulan baru saya balik rumah... tolong jagakan blog ni yerk... 



~dah abis dah~




15 February 2013

this is life (part 5)

moshi2 semua dan salam jumaat.. 

Facebook    
*iklan..*

Okey, sesi iklan dah tamat .. Yeah, kembali kita dalam rancangan 'This is life' di TV18... Wah, dah masuk episod 5 dah kita yer .. Dalam episod- episod yang lepas saya ada cerita pasal kenapa manusia diuji, pasal kenapa doa tidak dimakbulkan, pasal syarat melakukan maksiat dan pasal cara menguatkan iman (sila klik pada link kalau nak baca entry sebelumnya) hari ni tajuk kita pasal apa yer ? *Sila berdebarkan diri anda*.. Okey, our entry today is about.....

The Muslim 15 Rules for life 

Ha, bukan cuma sekolah je yang ada peraturan.. Hidup pun ada peraturan tau !
 Kenapa perlu ada peraturan ? Menyusahkan tau tak !

Siapa cakap macamtu ? Ngaku cepat.. Memang pada hakikatnya peraturan tu menyusahkan tapi peraturan tulah yang mendisiplinkan kita.. Cuba bayangkan kalau pokok takde batang , tak jadi pokok la kan ? *err.. perumpamaan apakah ini* sama lah jugak macam peraturan.. kalau takde peraturan, tak jadi manusia lah kita.. Kita akan hidup terumbang ambing macam berjalan di tempat gelap tanpa bantuan lampu suluh  *err*

Nak tau apa peraturan hidup sebagai seorang Islam ? Jom tengok..
 Mulakan setiap hari berterima kasih kepada Allah kerana membangunkan kita dalam keadaan yang baik
 Utamakan Allah dalam hidup kita
 Jika seseorang berkata sesuatu yang menyakitkan hati, biarkan dan doakan supaya Allah akan memaafkan mereka
 Apabila anda marah, ingatlah Allah dan betapa pendek dan tidak bernilainya kehidupan jika dbazirkan dengan kemarahan
 Apabila anda gembira, cuba kongsikan kegembiraan anda dengan orang lan, berterima kasih kepada Allah dan berdoa supaya kegembiraan itu berterusan
 Melakukan kebaikan tambahan sekali sekala seperti memberi makan kepada orang miskin dan membelai kepala anak yatim
 Menghabiskan sedikit masa untuk memikirkan tentang ciptaan Allah yang menakjubkan
 Mencari cara yang benar untuk meluahkan diri anda dan jika anda fikir apa yang anda hendak perkatakan tidak mendatangkan kebaikan, cuba untuk diam
 Berikan rehat kepada diri anda dengan bersukan, meluangkan masa bersama keluarga dan kawan- kawan dan sentiasa ingat Allah sentiasa memerhatikan anda
 Doakan kesejahteraan untuk musuh-musuh anda dan berdoa kepada Allah untuk membimbing mereka ke jalan yang benar
 Peluk ibu bapa anda, cium tangan dan kepala mereka dan sentiasa taat kepada perintah mereka
 Senyum kepada semua orang, senyuman anda mungkin akan membawa perubahan besar kepada mereka dan anda akan diberi ganjaran
 Maafkan, lupakan dan senyum
 Jangan biarkan populariti menguasai anda kerana ia tidak akan kekal dan anda akan rugi daripada untung
 Jangan memandang rendah pada sesiapa kerana mereka mungkin lebih baikdaripada anda pada pandangan Allah

kredit untuk google images atas info... 

 
 Berbahagialah orang yang dapat menjadi tuan untuk dirinya, pemandu untuk nafsunya
dan menjadi kapten untuk bahtera dirinya
~Saidina Ali~ 



~dah abis dah~



14 February 2013

jangan ! jangan ! jangan !!

moshi2 semua..

Tumblr_mg1l9nhser1rj5pqro1_400_large
err... terupload.. takde kaitan pon dengan entri...

Cuti raya cina tinggal lagi 4 hari je.. hurm.. Homework  pun tak siap lagi.. Hurm.. Inilah masalah budak- budak asrama.. Malas nak buat homework.. *Ekceli, bukan masalah budak asrama, tapi masalah saya sorang je.. Huhu...

Back to the topic.. 'Jangan ! Jangan ! Jangan !'... Hurm, korang ada rasa kejutan elektrik  tak bila baca tajuk ni ? Takpon rasa jantung  nak tercabut ke ? Ada tak, ada tak ? *Baik korang angguk cepat sebelum ku hempap dengan laptop ni*.. Krik.. krik... Okey, abaikan ! *saya memang suka membebel tak tentu pasal*

Ekceli hari ni saya nak sharekan tentang 24 perkara yang jangan dilakukan dalam kehidupan kita.. Kenapa  ? Sebab benda- benda ni hanya boleh mendatangkan kemudaratan kepada kita.. Eksited nak tau ? Jom tengok bawah... 

24 Perkara Jangan 
 Jangan sengaja lewatkan solat. Perkara ini tidak disukai oleh Allah
 Jangan masuk ke dalam bilik air tanpa memakai selipar. Dikhuatiri akan terbawa keluar najis
 Jangan makan dan minum di dalam bekas yang sumbing, makruh dan ianya membahayakan
 Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak dibasuh. Makruh dan ia mewarisi kepapaan
 Jangan tidur selepas solat subuh, nanti rezeki mahal
 Jangan makan tanpa membaca bismillah dan doa makan. Nanti makanan yang dijamah adalah dari muntah syaitan
 Jangan keluar rumah tanpa niat membuat kebaikan, takut nant anda mati dalam perjalanan
 Jangan pakai kasut yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan
 Jangan biar mata liar di dalam perjalanan. nanti hati gelap diselubungi dosa
 Jangan bergaul bebas di tempat kerja
 Jangan menangguhkan taubat bila berbuat dosa kerana ajal boleh tiba bila- bila masa
 Jangan ego untuk meminta maaf kepada kedua ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita yang bersalah
 Jangan mengumpat sesama taulan kerana ia boleh merosakkan silaturrahim
 Jangan lupa hanya bergantung harap kepada Allah dalam setiap kerja.nanti dikhuatiri sombong bila berjaya dan kecewa jika gagal
 Jangan bakhil untuk bersedekah kerana ia memanjangkan umur dan memurahkan rezeki
 Jangan banyak ketawa nanti jiwa mati
 Jangan berbohong kerana ia ciri orang munafik dan menghilangkan kasih sayang orang terhadap kita
 Jangan menganiaya manusia dan haiwan kerana doa makhlukyang teraniaya cepat dimakbulkan
 Jangan terlalu susah hati dengan kehidupan dunia. Akhirat itu lebih utama dan kekal selamanya. Carilah dunia untuk akhirat
 Jangan duduk terlalu lama di dalam bilik air kerana itulah tempat jin kafir dan syaitan
 Jangan merokok dan memasang kemenyan kerana asap itu adalah makanan jin
 Jangan lupa membaca bismillah dan salamketika masukke dalam rumah kerana dikhuatiri syaitan dan jin akan masuk bersama
 Jangan memakai tangkal kerana Allah tidak sempurnakan agama seseorang jika kita memakainya.. dikhuatiri kita bergantung pada tangkal dan tidak kepadanya
 Jangan mempertikaikan kenapa Islam itu berkata jangan kerana semuanya untuk kebaikan, Allah lebih mengetahui segalanya. Yang baik itu datang daripada Allah dan yang buruk itu datang dari hambanya

kredit : here